Regulamin
Ogólnopolskiego Młodzieżowego Turnieju Turystyczno-Krajoznawczego PTTK
I. Założenia ogólne
§ 1
Ogólnopolski Młodzieżowy Turniej Turystyczno-Krajoznawczy PTTK (w skrócie: OMTTK PTTK) zwany dalej „Turniejem” jest imprezą, której istotą jest szlachetna rywalizacja i współzawodnictwo o miano najlepszego trzyosobowego młodzieżowego zespołu turystyczno-krajoznawczego. Turniej organizowany jest nieprzerwanie od 1972 roku.
§ 2
- Turniej przeznaczony jest dla młodzieży trzech typów szkół: podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych. Wiek startującego uczestnika, nie może być wyższy niż 21 lat.
- Poziom wymaganej wiedzy i umiejętności turystycznych w Turnieju jest zróżnicowany i dostosowany do typu szkoły.
II. Cele Turnieju
§ 3
Poznawanie i popularyzowanie przez młodzież piękna Ziemi Ojczystej, jej przeszłości i teraźniejszości.
Upowszechnianie krajoznawstwa i turystyki, jako form aktywnego wypoczynku.
Promocja walorów krajoznawczych i turystycznych Polski.
Wymiana doświadczeń i prezentacja dokonań w zakresie krajoznawstwa i turystyki.
III. Organizatorzy Turnieju
§ 4
- Głównym organizatorem Turnieju jest Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (w imieniu którego nadzór merytoryczny i organizacyjny sprawuje Rada Programowa ds. Młodzieży Szkolnej Zarządu Głównego PTTK) przy współudziale właściwych rzeczowo ministerstw i partnerów.
- Organizatorzy Turnieju współpracują przy jego przygotowaniu i przeprowadzeniu z odpowiednimi władzami państwowymi, samorządowymi, organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami oraz partnerami i sponsorami prywatnymi.
§ 5
Na poszczególnych etapach, organizatorami Turnieju mogą być Koła, Kluby, Oddziały i jednostki regionalne PTTK. Jednostka regionalna PTTK może powierzyć organizację eliminacji dowolnego szczebla, do wojewódzkiego włącznie, dowolnej instytucji lub organizacji.
IV. Harmonogram i tryb realizacji Turnieju
§ 6
- Każda z edycji Turnieju realizowana jest w trakcie roku szkolnego, w następujących terminach:
- do 30 września jednostki regionalne PTTK przesyłają do Rady Programowej ds. Młodzieży Szkolnej ZG PTTK informację o organizatorach i terminach eliminacji wojewódzkich [punkt obowiązuje od XLIII edycji OMTTK PTTK],
- do 15 października publikacja „Komunikatu organizacyjnego nr 1” z informacjami o danej edycji Turnieju (organizator finału centralnego, data, lista organizatorów eliminacji wojewódzkich i ich terminy, polecana literatura krajoznawczo-turystyczna) [punkt obowiązuje od XLIII edycji OMTTK PTTK],
- od 15 października do 15 stycznia – etap pierwszy (eliminacje szkolne),
- do 15 marca – etap drugi (eliminacje oddziałowe, powiatowe lub międzypowiatowe),
- do 15 maja – etap trzeci (eliminacje wojewódzkie). Publikacja „Komunikatu organizacyjnego nr 2” (regulamin finału centralnego OMTTK PTTK, regulaminy poszczególnych konkurencji finałowych).
- pomiędzy 15 maja a 15 czerwca – etap czwarty (finał centralny).
§ 7
- Każda edycja Turnieju składa się z czterech etapów, rozgrywanych wg zasad zawartych w niniejszym regulaminie.
- Organizatorzy poszczególnych etapów powinni nadać eliminacjom Turnieju odpowiednią rangę i oprawę wizualną oraz zadbać o należyte rozpropagowanie Turnieju w środkach masowego przekazu.
- Eliminacje wojewódzkie i finał centralny Turnieju powinny odbywać się dla uczniów wszystkich trzech typów szkół jednocześnie.
§ 8
- Etap pierwszy (szkolny).
- Turniej na tym etapie ma charakter indywidualny, jest współzawodnictwem pomiędzy uczniami poszczególnych klas, zastępów, drużyn, klubów i kół turystycznych lub innych.
- Etap pierwszy przeprowadzają Koła, Kluby PTTK, szkoły i inne zainteresowane organizacje w terminie do 15 stycznia.
- Szczegółowe warunki organizacji etapu zawierają załączniki nr 1 oraz nr 2.
- Wzór protokołu z eliminacji stanowi załącznik 3.
§ 9
- Etap drugi (oddziałowy, powiatowy lub międzypowiatowy).
- Eliminacje etapu drugiego organizowane są dla trzyosobowych zespołów z poszczególnych typów szkół, wyłonionych w etapie pierwszym. Etap drugi przeprowadzają macierzyste Oddziały PTTK dla zespołów z terenu swej działalności w terminie od 15 stycznia do 15 marca.
- Eliminacje etapu drugiego mogą być organizowane przez instytucje spoza struktur PTTK. W takim przypadku, fakt organizacji eliminacji etapu drugiego należy obowiązkowo zgłosić do właściwej miejscowo jednostki regionalnej PTTK i uzyskać jej akceptację.
- Szczegółowe warunki organizacji eliminacji zawierają załączniki nr 1 oraz nr 2.
- Wzór protokołu z eliminacji stanowi załącznik 4.
§ 10
- Etap trzeci (wojewódzki).
- W eliminacjach wojewódzkich biorą udział trzyosobowe zespoły, reprezentujące trzy typy szkół, wyłonione w eliminacjach powiatowych etapu drugiego.
- Etap trzeci koordynują poszczególne jednostki regionalne (struktury wojewódzkie) PTTK. Jednostki regionalne PTTK mogą powierzyć organizację etapu wojewódzkiego wskazanemu oddziałowi PTTK.
- Terminy przeprowadzenia eliminacji wojewódzkich Turnieju corocznie ogłaszane są na stronie www.mlodziez.pttk.pl.
- W województwach, w których nie przeprowadzono etapu drugiego, eliminacje wojewódzkie organizowane są dla najlepszych zespołów wyłonionych w etapie pierwszym. Zgłoszenia zespołów nadsyłają szkoły lub inni organizatorzy etapu pierwszego.
- Szczegółowe warunki organizacji eliminacji zawierają załączniki nr 1 oraz nr 2.
- Wzór protokołu z eliminacji stanowi załącznik 4.
- Zespoły, które zakwalifikowały się do udziału w finale centralnym, po rozstrzygnięciu eliminacji etapu trzeciego wypełniają obowiązkowo kartę zespołu, stanowiącą załącznik nr 5.
§ 11
- Etap czwarty (finał centralny).
- W finale centralnym biorą udział trzyosobowe zespoły (plus opiekun), reprezentujące trzy typy szkół, wyłonione w poszczególnych eliminacjach wojewódzkich.
- Finał centralny OMTTK PTTK przeprowadza Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze, powierzając jego organizację wybranemu Oddziałowi PTTK. O terminie finału centralnego i jego bezpośrednim organizatorze informuje Rada Programowa ds. Młodzieży Szkolnej Zarządu Głównego PTTK publikując „Komunikat organizacyjny nr 1”.
- Szczegółowe warunki organizacji finału centralnego zawiera regulamin OMTTK PTTK wraz z załącznikami oraz komunikaty organizacyjne nr 1 i 2.
V. Konkurencje turniejowe i punktacja
§ 12
- Turniej rozgrywany jest konkurencjach, podzielonych na dwie części: teoretyczną (test wiedzy) i praktyczną (pozostałe konkurencje).
- Część teoretyczna.
- Test wiedzy – obejmuje zagadnienia: krajoznawcze, turystyczne, topograficzne, dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz udzielania pierwszej pomocy. Liczba pytań w teście zależy od etapu Turnieju.
- Część praktyczna.
- Turystyczny marsz na orientację.
- Turystyczne ABC (wybrane 4 konkursy spośród regulaminowych).
- Turystyczny rower (tor przeszkód, naprawa roweru).
- Samarytanka (praktyczna wiedza z zakresu bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy).
- Ocena zdobytych odznak turystycznych PTTK (zespołowo, indywidualnie: konkurs posiadanych uprawnień i odznak turystycznych PTTK).
- Karta zespołu (dostarczana w wersji elektronicznej i papierowej w dniu rozpoczęcia etapu trzeciego lub finału centralnego).
§ 13
- 1. Podczas wszystkich etapów Turnieju, organizatorzy mogą również przeprowadzać konkurencje wg własnych pomysłów i możliwości, niewymienione w § 12, tym samym niewliczane do punktacji turniejowej np.: kajakowy tor przeszkód, konkurs niespodzianka. Mogą to być konkurencje zespołowe lub indywidualne. Zasady punktacji ustalają organizatorzy i podają do wiadomości uczestników.
- Organizatorzy poszczególnych etapów zobowiązani są do przygotowania regulaminów i kryteriów punktowania uczestników w poszczególnych konkurencjach, które wchodzą w skład eliminacji. Regulaminy oraz kryteria punktowania są jawne i ogłaszane przez organizatorów, przed rozpoczęciem rozgrywania danej konkurencji.
§ 14
Zasady przeprowadzania konkurencji turniejowych oraz punktację konkurencji ustalono w załączniku nr 1 do regulaminu. Wzór karty zgłoszenia zespołu OMTTK PTTK stanowi załącznik 4. Załącznik nr 5 prezentuje kartę oceny posiadanych uprawnień i odznak turystycznych PTTK.
VI. Punkty turniejowe
§ 15
- Wyniki poszczególnych konkurencji i konkursów oblicza się z dokładnością do 0,1 punktu turniejowego.
- Uzyskane, przez uczestnika lub zespół, punkty w konkursach praktycznych są jawne i ogłaszane przez sędziów po ukończeniu danej konkurencji.
- Ostateczne wyniki poszczególnych konkurencji należy ogłaszać po ich zakończeniu i sprawdzeniu wyników przez sędziego głównego.
- Prezentacja wyników odbywać się powinna w sposób czytelny i dostępny dla wszystkich zainteresowanych.
- O zwycięstwie na danym etapie Turnieju decyduje suma punktów uzyskanych w poszczególnych konkurencjach turniejowych.
- W przypadku zdobycia przez kilka zespołów jednakowej liczby punktów, o lokacie zespołu decyduje kolejność wyników w teście wiedzy. Jeśli w teście wiedzy, zespoły te uzyskały również jednakową liczbę punktów o kolejności zespołu decyduje lokata w konkurencji Turystyczne ABC.
VII. Warunki uczestnictwa
§ 16
Udział w Turnieju jest otwarty i dostępny dla wszystkich zainteresowanych.
§ 17
- Uczestnicy Turnieju zobowiązani są do przestrzegania:
- przepisów niniejszego Regulaminu, regulaminów poszczególnych eliminacji,
- zapisów Karty Turysty,
- poleceń sędziów poszczególnych konkurencji, sędziego głównego i organizatorów.
- Skład zespołu w trakcie trwania eliminacji nie powinien ulec zmianom, w uzasadnionym przypadku dopuszcza się zmianę maksymalnie 1 członka. Zmiana 2 lub 3 osób ze składu zespołu jest równoznaczna z dyskwalifikacją zespołu. O ile jest to możliwe w miejsce zdyskwalifikowanego zespołu organizator danego etapu zaprasza zespół, który na eliminacjach niższego etapu zajął kolejne miejsce za zespołem zdyskwalifikowanym.
- Każdy uczestnik zespołu musi samodzielnie, bez pomocy osób trzecich wystartować we wszystkich konkurencjach.
- W przypadku nieusprawiedliwionego braku udziału któregoś uczestnika lub całego zespołu w danej konkurencji, zespół otrzymuje 0 pkt turniejowych za daną konkurencję, a następnie jest dyskwalifikowany w dalszej klasyfikacji.
- W przypadku o którym mowa w §17 pkt 4. po dyskwalifikacji, zespół może wziąć udział w Turnieju poza klasyfikacją.
- W przypadku gdy zawodnik w trakcie trwania eliminacji zachoruje lub ulegnie wypadkowi, jego zespół ma prawo brać udział (w pomniejszonym składzie) w danym etapie, do końca jego trwania.
§ 18
Ubezpieczenie
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami, organizatorzy poszczególnych etapów Turnieju mają obowiązek ubezpieczyć uczestników na czas trwania eliminacji. Mogą w tym zakresie korzystać z zapisów umowy generalnej zawartej przez PTTK i dokupić ubezpieczenie na czas trwania poszczególnych eliminacji.
- Członkowie PTTK w ramach opłacania składki członkowskiej są ubezpieczeni od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków.
- Organizacje lub instytucje, które zgłoszą swoje zespoły do udziału w Turnieju, są zobowiązane do ubezpieczenia uczestników na czas dojazdu i powrotu z eliminacji. Mogą również wykupić ubezpieczenie na czas trwania eliminacji Turnieju.
§19
Dyskwalifikacja
- Organizatorzy eliminacji zapewniają uczestnikom wysoki poziom organizacyjny imprezy. Ze strony uczestników oczekują: przestrzegania założeń niniejszego Regulaminu, Karty Turysty i przepisów porządkowych.
- Dyskwalifikacja uczestnika może nastąpić za nieprzestrzeganie postanowień Regulaminu OMTTK PTTK, Karty Turysty, przepisów porządkowych oraz poleceń sędziów i organizatorów danego etapu Turnieju.
- Powody i przewinienia będące podstawą do dyskwalifikacji:
- brak identyfikatora, legitymacji szkolnej w czasie trwania Turnieju, w szczególności na starcie konkurencji,
- spóźnienia na wyznaczoną godzinę rozpoczęcia konkurencji,
- korzystanie z nowoczesnych środków łączności. Jedyny wyjątek stanowi konkurencja marsz na orientację. Wykorzystanie telefonu jest uzasadnione w przypadku konieczności wezwania pomocy, w każdym innym przypadku, w tym korzystanie z GPS, będzie podstawą do dyskwalifikacji zespołu, co równoznaczne jest z udziałem w Turnieju poza klasyfikacją generalną,
- stwierdzenie niesamodzielnego uczestnictwa w konkurencjach indywidualnych i podpowiadanie innym uczestnikom. Pierwsze ostrzeżenie jest ostrzeżeniem ustnym, kolejne łączą się z wpisaniem 0 pkt dla zawodnika za daną konkurencję,
- stosowanie używek np. alkoholu, narkotyków, środków odurzających, palenie papierosów,
- samowolne opuszczanie miejsca rozgrywania eliminacji danego etapu,
- zakłócanie ciszy nocnej obowiązującej pomiędzy godziną 22 a 6 rano dnia następnego.
- Decyzję w sprawie dyskwalifikacji podejmuje sędzia główny danego etapu Turnieju.
- W zależności od przewinienia, dyskwalifikacji może podlegać uczestnik lub cały zespół.
§ 20
- Uczestnicy są zobowiązani do uczestnictwa w pełnym programie danych eliminacji, tj.: programie przygotowanym przez organizatora, w przeciwnym razie muszą pozostawać pod opieką swojego opiekuna.
- Każdy z uczestników Turnieju oraz jego rodzic(e) lub opiekun(owie) prawny(i) podpisuje oświadczenie o:
- zapoznaniu się z regulaminem eliminacji OMTTK PTTK;
- zapoznaniu się z regulaminem OMTTK PTTK;
- stanie zdrowia umożliwiającym wzięcie udziału w poszczególnych konkurencjach.
- Opiekunowie zespołów przedkładają podpisane oświadczenia w momencie rejestracji zespołu, w dniu rozpoczęcia danych eliminacji Turnieju (załącznik nr 7).
VIII. Nagrody
§ 21
- 1. Nagrody w poszczególnych eliminacjach oraz finale centralnym Turnieju fundują organizatorzy i instytucje współdziałające. Zwycięzcy otrzymują nagrody książkowe lub rzeczowe związane z turystyką i krajoznawstwem. Wszystkie zespoły biorące udział w danych eliminacjach otrzymują dyplomy za udział, opiekunowie otrzymują podziękowanie.
- Nagrodą dla zwycięzców eliminacji wojewódzkich jest udział w finale centralnym. Jest również okazją do integracji z rówieśnikami zainteresowanymi uprawianiem turystyki kwalifikowanej i krajoznawstwa oraz, poprzez uczestnictwo w programie krajoznawczym, do poznawania terenu, na którym organizowany jest finał centralny Turnieju.
- System nagród oraz liczbę wyróżnień ustalają organizatorzy danego etapu Turnieju. Zaleca się przyznawanie nagród dla sześciu pierwszych zespołów oraz nagród specjalnych np. indywidualnych w niektórych konkurencjach i konkursach.
IX. Sędziowie Turnieju
§ 22
- 1. Sędziowie poszczególnych konkurencji, a także organizatorzy danych etapów Turnieju nie powinni być opiekunami zespołów biorących udział w rywalizacji oraz nie powinni być z nimi spokrewnieni. Jeżeli jest to nieuniknione i zachodzą takie sytuacje, konkurencje i konkursy za które odpowiadają, organizują wyłącznie dla uczestników innych kategorii wiekowych niż te, w których startują ich zespoły lub osoby spokrewnione.
- Sędzia główny etapu odpowiada za przestrzeganie Regulaminu Turnieju podczas przeprowadzania konkurencji, podejmuje decyzje w sprawie dyskwalifikacji uczestnika lub całego zespołu. Na etapie centralnym zaleca się by sędzią głównym był członek Rady Programowej ds. Młodzieży Szkolnej Zarządu Głównego PTTK lub osoba, z odpowiednimi kompetencjami i wiedzą dotyczącą organizacji Turnieju, pochodząca z terenu, na którym organizowany jest finał centralny OMTTK PTTK.
X. Uwagi końcowe
§ 23
Informacje związane z Turniejem publikowane są na stronie internetowej www.mlodziez.pttk.pl.
§ 24
Udział w Turnieju oznacza zgodę na publikację danych osobowych uczestników i opiekunów (imię, nazwisko, miejscowość, szkoła) w protokołach Turnieju oraz oficjalnych informacjach turniejowych.
§ 25
Prawo interpretacji niniejszego regulaminu przysługuje Radzie Programowej ds. Młodzieży Szkolnej Zarządu Głównego PTTK, organizatorom poszczególnych etapów Turnieju w czasie ich trwania, a podczas finału centralnego Turnieju sędziemu głównemu.
§ 26
- W przypadku zaistnienia podczas trwania eliminacji: protestów, skarg, zażaleń składanych przez uczestników i opiekunów, w pierwszej kolejności rozpatrywane są one przez sędziego danej konkurencji, następnie przez sędziego głównego danych eliminacji.
- Począwszy do etapu wojewódzkiego podczas trwania eliminacji powoływane jest „Kolegium odwoławcze”, do którego zgłaszane są protesty, skargi, zażalenia dotyczące przeprowadzanych konkurencji, składane przez uczestników i opiekunów.
- W skład „Kolegium odwoławczego” powinni wchodzić: przedstawiciel jednostki regionalnej PTTK, sędzia główny etapu Turnieju oraz minimum trzy bezstronne osoby (wyłonione np. z grona opiekunów w drodze losowania).
- Od decyzji „Kolegium odwoławczego” nie przysługuje odwołanie.
- Podczas finału centralnego OMTTK w skład „Kolegium odwoławczego” wchodzą przedstawiciele Rady Programowej ds. Młodzieży Szkolnej Zarządu Głównego PTTK oraz sędzia główny.
- Osobno „Kolegium odwoławcze” rozpatruje skargi opiekunów i uczestników Turnieju w sprawach organizacyjnych.
§ 27
Na podstawie niniejszego regulaminu, corocznie Rada Programowa ds. Młodzieży Szkolnej ZG PTTK publikuje komunikaty organizacyjne dotyczące aktualnej edycji Turnieju.
§ 28
- Regulamin został przyjęty przez Radę Programową ds. Młodzieży Szkolnej Zarządu Głównego PTTK w dniu 8 lipca 2013 roku.
- Regulamin zatwierdzony uchwałą Zarządu Głównego PTTK nr 401/XVII/2013 z dnia 24 sierpnia 2013 roku, wchodzi w życie z dniem uchwalenia i obowiązuje od roku szkolnego 2013/2014.
Załączniki do Regulaminu:
Załącznik 1. Zasady organizacji eliminacji Turnieju i szczegółowe zasady przeprowadzania konkurencji.
Załącznik 2. Zasady organizacji konkursu Turystyczny rower.
Załącznik 3. Protokół z eliminacji etapu pierwszego (szkolnego, klubowego, środowiskowego) OMTTK PTTK.
Załącznik 4. Protokół z eliminacji etapu drugiego i trzeciego (powiat, województwo) OMTTK PTTK.
Załącznik 5. Karta zespołu OMTTK PTTK.
Załącznik 6. Karta oceny uprawnień i odznak turystycznych PTTK.
Załącznik 7. Oświadczenie rodzica/opiekuna.
Regulamin z załącznikami