RNR_01RNR_02RNR_03

W niedzielę na wycieczkę

Zarząd Oddziału PTTK „Sudety Zachodnie" wraz z redakcją „Nowin Jeleniogórskich" organizują w dniu 8 lipca 2012 r. wycieczkę nr 21. O godzinie 7.27 wyjeżdżamy z Jeleniej Góry pociągiem do miejscowości Rtyně v Podkrkonoší z przesiadkami w Sędzisławiu i Trutnovie. Trasa ósmej wycieczki z cyklu wędrówek pod hasłem „Śladem wież widokowych" o długości 19 km przebiega głównym grzbietem Jestřebích hor.

Miasto Rtyně i okolice znane było z wydobycia węgla kamiennego. W miejskim muzeum znajduje się ekspozycja dokumentująca ponad 400 letnią historię górnictwa z szeregiem unikatowych eksponatów. Po zwiedzeniu miasta podchodzimy na zalesiony grzbiet Jestřebích hor. Po drodze mijamy liczne bunkry wybudowane w latach 30-tych XX w wzdłuż ówczesnej granicy czechosłowacko-niemieckiej. Szlakiem zielonym docieramy na Žaltmana (739 m), najwyższy szczyt grzbietu. Na wierzchołku stoi stalowa wieża widokowa oddana do użytku w 1967 roku, z pięknym widokiem na Karkonosze, Góry Krucze, Kamienne i Sowie. Po obejrzeniu panoramy schodzimy na odpoczynek do położonego poniżej schroniska Jestřebí bouda. W końcowej części wędrówki przez górną część Markoušovic i Lhotę dochodzimy do dzielnicy Trutnova o nazwie Poříčí, skąd o godz. 18.36 odjeżdżamy pociągiem do Jeleniej Góry (z przesiadką w Sędzisławiu), gdzie docieramy o godz. 20.04. Wycieczkę prowadzi Wiktor Gumprecht z Mysłakowic. Uczestnicy we własnym zakresie ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków, członkowie PTTK z opłaconą składką objęci są ubezpieczeniem zbiorowym.